Gunnar Allvar – Det icke beställda porträttet

Dalarnas Konstförening och Envikens hembygdsförening bjuder in till konstutställning med den i Enviken födde konstnären Gunnar Allvar.

Under juli och augusti 2024 ordnar Envikens Hembygdsförening och Dalarnas Konst- förening en utställning på Hembygdsgården i Enviken med målningar och grafik av Gunnar Allvar (1922-2003). Han var en av fyra jämnåriga konstnärskolleger med koppling till Enviken, varav Olle Hanspers och Yngve Swedlund tidigare har visats på Hembygdsgården. Gunnar Allvar har haft flera separatutställningar i Stockholm och på museer i övriga landet. Han deltog på ett 20-tal salonger av DalaKonst och hade tre separatutställningar i Faluns konsthall, dessutom har han vid flera tillfällen även ställt ut i Enviken. På sommarens utställning visas målningar och grafik, varav ett grafiskt blad är av skådespelaren Naima Wifstrand som 1966 visades på Liljevalchs konsthall samtidigt med en temperamålning av henne som nu hänger på Statens porträttsamling på Gripsholms slott. På utställningen berättas om dessa och flera andra porträtt och ges en förklaring till utställningens namn ”Det icke beställda porträttet”. Boken ”Min Bilderbok” där Gunnar Allvar berättar om sin uppväxt och om sitt konstnärsliv inklusive ett 50-tal foton av några av hans verk finns att köpa i Hembygdsgårdens kafé.

Tider
sönd 7 juli, månd 8 juli, 15 juli, 21, 22, 28, 29 juli, 4,11,18,25 aug alla dagar tiden 13.30  16.30