PROGRAM HÖSTEN 2022

Information kring konstarrangemang, föredrag och konstresor.

Tisdagen den 13 september kl. 16.30 Forssa centrum, Borlänge

Vi besöker Forssa centrum, som byggdes 1990-93, tillsammans med Lisbeth Boholm och Lars-Olov Holmqvist, som berättar om konsten och arkitekturen där. Projektet föregicks av ett omfattande samrådsförfarande där allmänheten hade möjlighet att delta i utformningen. Ambitionen var också att integrera konst i arkitekturen. Tre konstnärer anlitades i ett tidigt skede vilket ledde till ett bra samarbete mellan arkitekt och konstnärer. Mötesplats: Parkeringen vid Forssa centrum. Samåk gärna! Anmälan till Satu Sundström, 070-680 85 08 senast 12 september. Samarrangemang med Borlänge konstförening.

Lördag 8 oktober kl. 11.00 Orsa Grafik och Orsa kulturhus, Orsa

Mångkunnige konstnären P-O Söderlund guidar i den konstgrafiska kollek- tivverkstaden Orsa Grafik och vi ser utställningen ”Under samma tak” i Orsa kulturhus med verk av medlemmar i Orsa Grafik och Uppsala Konstgrafiska Verkstad. Vi fikar och/eller äter lunch på lämpligt ställe under dagen. Max 15 deltagare. Samåk gärna! Anmälan till Brita Holvid Fastlund 070-330 28 06 senast 1 oktober. Samarrangemang med Orsa konstförening.

Onsdag 9 november kl. 18.00 om ”Parnassen” av Hans Norsbo på Falu stadsbibliotek

Örjan Hamrin berättar om tillkomsthistorien och om kulturpersonligheterna som finns avbildade i väggtavlan ”Parnassen” i Falu stadsbibliotek av Falugrafikern Hans Norsbo. Efter föreläsningen i bibliotekets ljushall tittar vi närmare på verket som finns en trappa upp. Kanske kan du bidra med information om personerna i konstverket? Samarrangemang med Falu stadsbibliotek.

Söndag 27 november höstmöte, föreläsning av May Lindholm och Maria Koolen Hellmin samt medlemslotteri på Dalarnas museum, Falun
Kl. 14.30 Höstmöte. OBS 1! Detta är kallelsen. OBS 2! Stadgejusteringar kommer att föreslås. De föreslagna justeringarna kommer att presenteras på DKF:s hemsida senast den 13 november. Förfriskningar serveras.

Kl. 15.30 Föreläsning av konstnärerna May Lindholm och Maria Koolen Hellmin om konstprojektet ”Sjätte sinnet”, samtidskonst i sex dalakyrkor. Samarrangemang med Konstfrämjandet och Region Dalarna.

Därefter vinstval i lotteriet. Vinsterna kan ses på Dalarnas
museum mellan 12 och 27 november kl. 11.00-17.00

Förfriskningar serveras.

Kl. 15.30 Föreläsning av konstnärerna May Lindholm och Maria Koolen Hellmin om ”Sjätte sinnet”, samtidskonst i sex dalakyrkor. Samarrangemang med Konstfrämjandet och Region Dalarna.
Därefter vinstval i lotteriet. Vinsterna kan ses på Dalarnas museum mellan 12 och 27 november kl. 11.00-17.00 (stängt på måndagar). I år är vinsterna fler än vanligt, så 20 konstverk lottas ut. Vinnarna meddelas i personliga brev. Samarrangemang med Dalarnas museum.

MER OM …

Lisbeth Boholm är bildkonstnär och pedagog. I sitt konstnärskap målar hon fragment av minnen. Bilderna, smått absurda och associativa, kommer till henne medan hon målar och målar över. Hon vill finnas emellan känslan av det som precis varit och det som är. Lisbeth var gift med Kent Boholm (1943-2009), en av de konstnärer som medverkade i gestaltningen av Forssa centrum.

Örjan Hamrin har varit museilektor och 1:e antikvarie vid Dalarnas museum, bland annat med ansvar för utställningsverksamheten under 1970- och 80-talen. Vi känner honom som föreläsare i en mängd ämnen, skribent, ciceron vid stadsvandringar i Falun och andra miljöer och som en av dem som aktivt bidrog till att Falun blev världsarv år 2001.

Lars-Olov Holmqvist är arkitekt och har ritat åtskilliga byggnader i särskilt Falun.

Maria Koolen Hellmin är skulptör och deltar sommaren 2022 som en av sex konstnärer i konstprojektet ”Sjätte sinnet” i Sollerö kyrka med verket ”Under bar himmel – Underbar himmel”.

May Lindholm är skulptör och skulpturlärare. Hon har utfört offentliga gestaltningar och ställer ut kontinuerligt. May har undervisat på flera konstnärliga högskolor och folkhögskolor och är även engagerad i konstpolitiskt arbete, då hon utför uppdrag som konstkonsult när kommuner upphandlar konst enligt 1%-regeln. Sommaren 2022 är hon utställningskurator för konst- projektet ”Sjätte sinnet”, där sex samtida konstnärer visar konst i sex dalakyrkor: Idre, Rättvik, Sollerön, Storsätern, Torsång och Våmhus.

Hans Norsbo (1897-1955), före 1938 med efternamnet Johansson, är en av de kända Falugrafikerna. Han var även verksam som uppskattad målare, bland annat av ett stort antal porträtt, ofta i tempera men också akvarell. Norsbo inspirerades i sitt konstnärskap av vistelser i Italien och senare bland annat av miljöerna i byn Norsbo, Falun och Stockholm.

P-O Söderlund
, Skattungbyn, är aktiv i Orsa Grafik och en välkänd konstnär för våra medlemmar. Han har arbetat som konstnär, mönsterformgivare och pedagog med mera i över 40 år. P-O:s konst består främst av 3d-objekt i återbrukat material som trä, metall, sten och betong och även serigrafi (screentryck) och foto.