Årsgåva 2024

Årsgåvan 2024 är originalcollaget ”Ha’re bra vid Silverhyttan” av Karin Ferner. Medlemmar är välkomna att hämta sin årsgåva hos Maj Edström, Trotzgatan 70, Falun, mobil 076 – 098 37 40.

Karin Ferner står för den 98:e upplagan av årsgåvor till Dalarnas Konstförenings medlemmar!

Karin är bosatt och har sin ateljé i Falun. Hon formger och tillverkar silversmycken och smycken med en kombination av silver och textil. Hon gör också brudkronor och ljuskronor i bleckplåt och objekt i decoupage, papper, textil, trä och pappersklipp med mera. Ledord i den konstnärliga produktionen är återbruk av material, färg, form, känsla, tradition och skönhet.

Karin Ferner har prisats ett flertal gånger och är inköpt av Statens Konstråd, Nationalmuseum med flera. Hon har haft ett stort antal separatutställningar, senast hösten 2023 på Dalarnas museum i Falun. Hösten 2024 ställer hon ut i Borlänge konsthall tillsammans med sonen Olle Ferner och med trädgårdsmästaren Andreas Graveleij på Stora Hyttnäs i Sundborn vid jul.

Vill du se mer av Karin Ferners konstnärskap kan du kika in på hennes instagram: https://www.instagram.com/karin.ferner/

Årsgåvan ”Ha´re bra vid Silverhyttan”
Bilden beskriver min dagliga promenad med lilla dvärgschnauzern Thyra, som syns längst ner i bild. Silverhyttan tillhör Världsarvet och ligger vid Faluån och Kålgården. En ynnest – ja, man har det bra när man får promenera förbi detta vackra slagghus, som byter skepnad efter årstid. Byggnaden är vackrast på vintern. Kullorna är mina ständiga följeslagare, en från Mora där jag bott en kort tid, en från Rättvik där maken har rötter. Silverhyttan – vad kan vara härligare för en silversmed än att få njuta av en vacker silverhytta varje dag? /Karin Ferner