Kulturvetaren Örjan Hamrin berättar om historien bakom konstverket Parnassen

En föreläsning i ljushallen på stadsbiblioteket i Falun om konstverket Parnassen av Hans Norsbo.

Kulturvetaren Örjan Hamrin berättar om historien bakom konstverket Parnassen av Falugrafikern Hans Norsbo (1897-1955) och om några av de många kända personer som finns avbildade där. Efter föreläsningen i ljushallen går vi tillsammans och tittar närmare på den stora tavlan, som återfinns på väggen i trappan upp mot Dalasamlingen på Falu stadsbibliotek.

Falugrafikerna var en grupp framstående grafiker från trakten kring Falun, bestående av de fem (sex) konstnärerna Stig Borglind, Bertil Bull Hedlund, Hans Norsbo, David Tägtström och Helge Zandén (samt Axell Fridell).

Begreppet Falugrafikerna skapades 1942 då utställningen Fem Falugrafiker anordnades av Dalarnas konstförening. Även Axel Fridell brukar räknas till denna grupp, men han dog redan 1935 och var inte representerad i just den utställningen.

Det som förenade Falugrafikerna var att de var ganska jämnåriga, hade utbildat sig på 1910-talet och framförallt att de alla hade anknytning till Falun. De var en grupp individualister med helt olika stilar, men de hade grafiken som gemensamt konstnärligt uttrycksmedel. Falugrafikerna blev – genom dessa konstnärer – ett välkänt begrepp för mästerlig svensk grafisk konst.

Ett samarbete med Falu stadsbibliotek