Bussutflykt ”Dalmåleri – det typiska och otypiska”

Lördag 24 augusti kl. 8.30 – 17.00 Bussutflykt på tema DALMÅLERI med Sebastian Selvén, antikvarie vid Dalarnas museum.

”Dalmåleri – det typiska och otypiska”

I Dalarna blomstrade under 1700- och 1800-talen en rik folkkonsttradition, framför allt i Rättvik och Leksand. Under dagsturen får vi se välbevarade interiörer och många av målningarna på plats, så som de var tänkta att ses. Och vi får även fundera på vad ”dalmåleri” egentligen var och pröva våra invanda föreställningar om denna välkända folkkonsttradition.

Rutt: Kl. 8.30 start vid Dalarnas museum, Falun – Borlänge -Leksand – Fräsgården, Ytterboda, Leksand – Leksands kulturhus – lunch på Sågmyra café och skafferi – Stadigs stuga, Bjursås – Gammelgården och avslutning med fika på Cantina del Re, Svärdsjö kl. 15.00 – bussen kör till Falun, Borlänge och vidare till Leksand. Pris per person för guidning, buss, lunch och fika 650 kr. Anmälan och frågor till Satu Sundström, sms 070 – 680 85 08 och betalning till swish 1233595618 märkt ”Dalmåleri” senast 10 augusti. Ange eventuella matrestriktioner. Begränsat antal platser, i första hand medlemmar i Dalarnas Konstförening, Borlänge konstförening och Leksands konstsällskap som samverkar om denna dagsutflykt.

Bilden visar Nygårds parstuga på Gammelgården i Svärdsjö med målningar av Hans Ersson Enman. Fotot taget av Sebastian Selvén.